esitleb

Raseduskalender

32.
Nädal

Nädala mõttetera

"Mõtle venitusarmidest kui raseduse teenetemärkidest." - Joyce Armor
 

Sina ise

Kui sa ei ole veel tundnud emaka ettevalmistavaid kokkutõmbeid ehk Braxton Hicksi kokkutõmbeid ehk toonuseid, siis hakkad neid varsti ilmselt tundma. Valutud või veidi valusad toonused on normaalne nähtus, kui need ei ole regulaarsed, leevenduvad puhates või vannis ega käi rohkem kui neli korda tunnis. Kui sa ikkagi ei tunne Braxton Hicksi kokkutõmbeid, siis see ei ole põhjus muretsemiseks - mõned naised ei panegi emaka harjutavaid kokkutõmbeid tähele.

Arusaadav, et venitusarmid võivad sind kurvastada. Mõtle sellele, et armid tekivad enamusel rasedatest naistest - näiteks USA-s koguni 90 protsendil kõigist rasedaist. Enamus naised aga sünnitavad millalgi oma elu jooksul vähemalt ühe lapse. Seega mõtle nii: enamusel naistest on venitusarmid, see on nii tavaline ja normaalne!

Tea, et peavalud on raseduse ajal tavaline nähtus. Ka väga tugeva peavalu puhul ei tohi sa aga unustada, et enamus valuvaigisteid on rasedale keelatud. Ibuprofeen, mida inimesed peavalu vastu enim kasutada armastavad, on eriti vastunäidustatud just kolmandal trimestril. Raseduse lõpuosas ibuprofeeni tarbimine on seotud südame- ja kopsuprobleemide ning kõrge vererõhuga sinu lapsel, samuti lootevee vähesusega. Kui peavalu on väga tugev ja sellega kaasneb silmade virvendamine või kõrvade kohisemine, tuleb kohe rääkida oma ämmaemandaga - tugev peavalu võib olla preeklampsia sümptom. 

Enneta peavalu samade meetoditega, millega ennetaksid peavalu ka mitterasedana: söö korralikku toitu vähe korraga ja tihti, maga öösel piisavalt, loe raamatut ainult piisava valguse käes, kõnni ja istu sirge seljaga ning ära vaata liiga pikalt alla nutitelefonile või sülearvutile - peavalusid tekitavad paljuski pinged õlavöötmes. Kui valu on tõsiselt häirib ega leevene puhkusega, võid kasutada paratsetamooli.

Kuna lapse kaalutõus on praegu täiskäigul, siis on seda ilmselt ka sinu kaalutõus. Võid juurde võtta umbes pool kilo nädalas.

 

Sinu beebi

Lapse nahk ei paista enam läbi, sest selle alla on nüüdseks kogunenud piisavalt paks rasvakiht. Tema jäsemed on peaga võrreldes viimaks vastsündinule omases proportsioonis - pea ei ole enam ülejäänud kehast oluliselt suurem.

Ta on pisut üle 41 sentimeetri pikk ja kaalub 1.5 kilogrammi - seda muidugi keskmiselt. Kõik inimesed on erinevad.

Beebi liigutused võivad nüüd natuke vaiksemaks jääda, sest tal on üsas vähe ruumi. Kuid ta peab siiski regulaarselt liigutama - ära unusta lugeda liigutusi paar korda päevas. Võiksid tunda vähemalt kümmet liigutust tunnis või kui beebi just selle tunni jooksul magab, siis kõige vähem kümmet liigutust kahes tunnis.

Nõuanded

Veenilaiendid

Arvasid alati, et veenilaiendid on vanemate naisterahvaste mure, aga nüüd avastad naha alt üles punguvad veenid oma sääremarjadelt? Raseduse ajal toimuvad naise organismis hormonaalsed muutused. Keha valmistub sünnituseks ette - liigeste liikuvus suureneb, sidemed pehmendavad. Pehmenevad ka veenide seinad. Samal ajal suureneb aga neid mööda voolava vere kogus ning kasvav emakas avaldab veresoontele survet. Nii ongi veenilaiendid kerged tekkima. Tegelikult ei erine veenilaiendid oma olemuselt kuigi palju hemorroididest - ning needki on ju rasedaid sagedasti vaevav mure. 

Veenilaiendite tekkimist soodustab:

  • Geneetiline eelsoodumus. Kas sinu emal või vanaemal on veenilaiendid?
  • Veenilaiendite esinemine enne rasedust. Kui sul olid veenilaiendid tekkimas või tekkinud juba enne rasedust, võib neid nüüd juurde tekkida.
  • Kiire kaalutõus või ülekaalulisus.
  • Istuv eluviis, näiteks kontoritöö.
  • Pikk või tihe päikese käes viibimine.

Mida teha, et veenilaiendeid ei tekiks?

  • Kõige rohkem on veenilaiendite ennetamisel abi sellest, kui loobud pikalt paigal istumisest, võimled regulaarselt, ei istu jalg üle põlve ja kannad madalaid mugavaid jalanõusid.
     
  • Kui märkad, et sul võivad siiski tulla veenilaiendid, või oled riskigrupis, siis kanna raseduse ajal või raseduse lõpuosas tugisukki, mida müüakse apteegis.
     
  • Tugisukkasid müüakse neljas klassis ehk "tugevusastmes", raseduse ajal kandmiseks sobivad 1. - 2. klassi sukad. Sellest tugevama survega sukad on juba väga tugevate veenilaiendite puhul või kaasasündinud haigustega kasutamiseks.
     
  • Tähtis on, et sukad ei survestaks sinu kõhtu - see võib tähendada, et pead ostma spetsiaalselt rasedatele mõeldud tugisukad. Need toestavad, aga ei survesta kõhtu.
     
  • Sukad tuleb jalga tõmmata hommikul enne esimest püstitõusmist ja lamades, jalgu veidi üleval hoides.
  • Ka on tugisukkasid soovitav kanda juhul, kui sul seisab raseduse ajal ees pikem istumine - näiteks lennureis. 
     
  • Abi on ka rasedusbandaaži kandmisest - see toetab emakat ja vähendab raske kõhu survet veenidele, parandades sellega alakeha verevarustust. 
     
  • Kui sul on oht veenilaiendite tekkeks, siis vältida võiksid saunas käimist.
     
  • Ära tarvita ühtegi ravimit (näiteks apteegis müüdavaid veenide seinu tugevdavaid kreeme) enne oma arsti või ämmaemandaga konsulteerimist!

Nõuandevideod

Statistika järgi kogeb vaid 5% naisi sünnitusaegset emakakaela avanemist ilma valudeta. Sünnitusvalu leevendamiseks on mitmeid variante. Emmede Klubi videos tutvustab ämmaemand Maret Voites valu ilma ravimiteta leevendamise meetodeid.