Toidud, millest lapseootuse ajal hoiduda

Toidud, millest lapseootuse ajal hoiduda

19. Feb 22:02 Emmede Klubi Emmede Klubi

Kõik teavad, et lapseootuse ajal on tervislik toitumine tavapärasest tähtsam, kuna nüüd vastutad ka lapse eest: kõik, mis jõuab sinu suhu, jõuab ka lapseni. Kuid tervislik toitumine ei tähenda ainult tervisliku toidu söömist, vaid ka kahjuliku vältimist. Mille söömist siis vähendada, mida üldse vältida? 

Rase naine ei tohiks süüa kahe eest. Kui jääd rasedaks normaalkaalus, siis ei vaja sa esimese trimestri jooksul üldse lisakaloreid. Teisel ja kolmandal trimestril võid süüa 250-450 lisakalorit päevas. Seega vaid ühe võileiva või päris pisikese šokolaadi võrra rohkem! Ning kui alustad rasedust ülekaalulisena, ei vaja sa ilmselt lisakaloreid terve raseduse jooksul üldse. Samuti ei vaja sa üldse lisakaloreid juhul, kui kehaline koormus raseduse ajal oluliselt väheneb - näiteks tegid varem kõvasti trenni, kuid nüüd jääd voodirežiimile. Siis vajad raseduse ajal koguni tavapärasest vähem toiduenergiat. Liigne kaalutõus raseduse ajal on halb nii ema kui ka lapse tervisele - mõlemat ohustab diabeet.

Alkoholi, sigarette ja teisi mürgiseid aineid tuleb vältida. Kohvijoomist võiksid vähendada ühe või maksimaalselt kahe tassini päevas. Lubatud kogus on kuni 1,5 lusikatäit tavalist kohvipulbrit. Liialdada ei tasu maksa kogustega, sest maks sisaldab A-vitamiini, mille üledoos võib lootele kahjulik olla. Võta rahulikult ka ravimteede joomisega - kuigi looduslikud, on need siiski raviomadustega ja võivad suurtes kogustes rasedust kahjustada. Paar tassi taimeteed ei tee teile aga midagi halba.

Mis ei ole kuigi kasulik sulle, ei ole kuigi kasulik ka sinu lapsele - kumbki teist ei vaja kunstlikke lisaaineid ega suhkruga liialdamist. Täisväärtuslikud toiduained (nt täisteratooted) on tunduvalt toitainerikkamad ja seega kasulikumad kui toitainetevaesed rafineeritud ehk valgest jahust, riisist või suhkrust tooted. 

Kui rasedust planeerides tarbisid foolhapet, siis rasedaks jäädes võid võtma hakata rasedatele mõeldud multivitamiine. Foolhappe võib sellest hetkest ära jätta - rasedavitamiinid sisaldavad ka seda. Vitamiinide tarbimine on oluline just emale endale: laps võtab naise kehast kõik ained, mida tal vaja läheb, esimesena. Kui sa ei pea vajalikuks multivitamiinide tarbimist, siis loe Emmede Klubi juhendist, milliste vitamiinide ja mineraalainete peale võiksid raseduse ajal siiski mõelda.

On ka kindlad toiduained, mis on ebatervislikud just rasedale naisele. Need on: 

  • Toored ja pooltoored munad. Nendest võib saada salmonelloosi, mis raseduse ajal võib põhjustada raseduse katkemist, peetumist ja enneaegset sünnitust.
     
  • Toores liha. Sellest võib saada toksoplasmoosi, mis on inimesele ohtlik ainult raseduse ajal nakatudes, sest võib põhjustada probleeme rasedusega ja arenguhäireid lapsele. Toore liha kaudu võivad levida ka juba mainitud salmonelloos ning E. coli bakter. Viimane põhjustab kehas erinevaid põletikke, mis võivad samuti raseduse käiku mõjutada. Näiteks põhjustab E. coli põiepõletikku, mis on raseduse ajal oluline uriinianalüüsidega tuvastada ja kiirelt välja ravida.
     
  • Elavhõbedarikkad kalad nagu näiteks tuunikala, hai, mõõkkala ja makrell. Elavhõbe on väga mürgine aine, mis võib olenevalt kogusest põhjustada arenguhäireid alates kergest mahajäämusest kuni tõsiste kesknärvisüsteemi kahjustusteni. Samas ei tohiks rase naine vältida madala elavhõbedasisaldusega kalu nagu lõhe ja heeringas, mis sisaldavad palju häid omega-3 rasvhappeid ja aitavad tänu sellele kaasa loote aju arengule.
     
  • Toored mereannid. Ka toore kala söömisel võiks olla ettevaatlik. Iseenesest ei ole toores kala ohtlik, aga pead olema veendunud kala päritolus - see peab olema värske ja hästi käideldud, sest toores kala tõmbab hõlpsasti ligi baktereid. Hoidu ka teistest toorestest mereandidest nagu austrid ja rannakarbid, kuid söö neid küpsetatud kujul.
     
  • Pastöriseerimata piimatooted. Toorpiimast tooted võivad raseda nakatada listerioosi, mis võib põhjustada nurisünnituse või enneaegse sünnituse. Kuid pastöriseerimisel või kuumutamisel listeeria hävib ning Eesti toidupoodides pastöriseerimata piimatooteid eriti ei müüdagi. Ka hallitusjuustude pakendile on märgitud, kas juust on valmistatud pastöriseeritud piimast - peaaegu alati on, sellisel juhul võib seda süüa ka kuumutamata kujul.
     
  • Pesemata köögi- ja puuviljad, mis võivad samuti kanda ohtlikke baktereid ning levitada mitmeid haiguseid, nt toksoplasmoosi ja listeeriat.
     

Siiski ei tule liigne muretsemine kellelegi kasuks - kui oled neist toiduainetest mõnda kogemata või enne rasedusest teada saamist söönud, siis tea, et suurima tõenäosusega ei juhtu sinu ega beebiga mitte midagi :)

Eliizzu Eliizzu 21. Nov 2016, 08:46

Paljudes rasedatele mõeldud vitamiinides on ju foolhape sisse lisatud. Või on ilma selleta variante ka ?