esitleb

Raseduskalender

18.
Nädal

Nädala mõttetera

"Emad on inimesed, kes poole ööni üleval istuvad, et vannilinast tehtud lambakarjusekostüüm hommikuks valmis saaks, sest lambakarjusel tuli alles eelmisel õhtul meelde jõulunäidendist rääkida. Aitäh, emme!“ - Pam Brown
 

Sina ise

Nüüdseks on kõhtu üsna raske peita, sest see on märgatavalt suurenenud. Ilmselt on juba muutunud ka sinu kehahoiak ja kõnnak - rasedale omaseks. Kuna koormus lülisambale suureneb beebi ja kõhu kasvades, tuleks oma selga tavapärasest hoolsamalt hoida. Ära tõsta asju fikseerimata lihastega, ära küüruta ja lösuta. 

Võid hakata lapse liigutusi enda sees tundma. Esialgu on tunne selline, nagu liblikad oleksid kõhus või gaasimullid liiguksid. Üsna kiiresti muutuvad liigutused aga konkreetseks ja neid on läbi kõhukudede väljast ka näha. Kui oled kõhna kehaehitusega, võib liigutusi väljast näha olla juba üsna varakult - pea samal ajal, kui neid ise selgelt tundma hakkad. 

Tüüpiliseks rasedusaegseks vaevuseks on kõrvetised. Kõrvetisi põhjustab kibeda-hapuka maitsega maomahla söögitorru sattumine. Ka kõrvetised tekivad seetõttu, et hormoonide toimel muutuvad raseduse ajal silelihased lõdvemaks - ka maolukuti, mis hoiab seeditava toidu maos ega lase sel söögitoru mööda tagasi üles liikuda. Kõrvetiste ennetamiseks söö aeglaselt, söö tihti ja vähe korraga, näri korralikult ning väldi vürtsikaid toite. Ole pärast söömist mõni tund vertikaalasendis, ära pikuta. Kõrvetiste leevendamiseks võib raseduse ajal tarbida Rennie tablette - vajadusel kuni viis tabletti päevas. Loe kõrvetiste kohta pikemalt SIIN!

 

Sinu beebi

Beebi silmad vaatavad nüüd otse, mitte enam külgedele. Ta on peast pepuni umbes 13 sentimeetrit pikk ja kaalub umbes 140 grammi. Tema praegu kumjas luustik hakkab nüüd tugevnema. Sel nädalal areneb eriti hoogsalt närvisüsteem

Laps liigutab end palju - tal on selleks veel piisavalt ruumi. Usutakse, et need liigutused on lapse arengule kasulikud, andes aju ja lihaste arengule hoogu juurde. Ta oskab nüüd haigutada. Ta ei karda müra, mis tekib verekohinast ja ema südamelöökidest, aga valjud äkilised helid välismaailmast võivad teda ehmatada. Kui mitte veel, siis üsna pea tunned lapse ehmatust ka sina.

Koos beebiga kasvab suuremaks ja tugevamaks ka nabanöör

Nõuanded

Seljavalu leevendamine

Enam kui pooled rasedad kogevad millalgi lapseootuse ajal mingit sorti seljavalu. Enamasti on valu seotud suurenenud koormusega lülisambale ja kõhulihaste nõrgenemisega. Keha raskuskese muutub, mis mõjub rühile. Hormonaalsed muudatused kehas muudavad liigesed ja sidemed pehmemaks ja lõdvemaks. Kuidas valu ennetada ja leevendada?

  • Rase peaks hoiduma liigutustest, mis selga koormavad. Näiteks ära võta asju maast üles kummardades, vaid kükida sirge selja ja fikseeritud kõhulihastega.
  • Maga korralikul madratsil, mis ei ole väga pehme ja millel ei esine äravajumist. Lohkudega madrats on juba vana ja vajab väljavahetamist või vähemalt ümber pööramist. 
  • Pane magamise ajal padi põlvede vahele. Nii vähendad survet istmikunärvile ja muudad kehahoiaku sümmeetrilisemaks. 
  • Jälgi, kuidas voodisse heidad ja voodist tõused. Kas teed seda ettevaatlikult ja fikseeritud lihastega?
  • Vaagna rahulikult ette ja taha liigutamine on harjutus, mis aitab seljal lõõgastuda. Eriti hea on harjutust teha n-ö kassi meetodil: ole neljakäpukil ja lase selg vahelduvalt küüru ja nõgusaks. 
  • Kanna mugavaid madalaid kingi, millel on stabiilne kand.
  • Loomulikult tuleb kasuks ka rasedate võimlemine, ujumine ja jooga. Samuti vannis lõõgastumine.
  • Seistes peab raskus olema mõlema jala vahel ühtlaselt jaotatud. Samas võib selja lõõgastamiseks kasu olla sellest, kui tõstad ühe jala seistes madalale pingile. 
  • Istudes peavad mõlemad jalad kindlalt maha toetuma ja selg sirge olema. Ära pane jalgu üle põlve, ära eelista madalaid istumisaluseid ega diivanit. Korraliku istumisaluse puudumisel on hea istuda hoopis maas rätsepistes, sirge seljaga. Kui tahad mugavamat istet pehmemal või madalamal alusel, võid jalad veidi üles tõsta
  • Mõnus ja lõõgastav harjutus on ka seljaga vastu seina seismine.
  • Valu leevendada võib aidata spetsiaalne rasedusbandaaž, mis fikseerib selja heasse asendisse, kuid füsioterapeudid seda ei soovita, sest nii on selg õiges asendis kunstlikult - parem on head rühti hoida ise, oma lihaseid pingutades (kõht lihaste abil sees, selg sirge). 
  • Abi on ka kiropraktiku juures või massaažis käimisest. 
  • Ära unusta, et valuvaigisteid ei tohi raseduse ajal kergekäeliselt ega arstiga konsulteerimata kasutada.

Nõuandevideod

Hea massaaž parandab vereringet, vähendab liigeste ülepinget ning aitab väsimusest ja stressist vabaneda. Lapseootel Kätlin läheb spetsiaalset rasedatele mõeldud massaaži nautima, talle annab nõu Wellness Spaa osakonna juhataja Aini Sildvee.