Sünnitusel tekkinud rebendite eest hoolitsemine

Sünnitusel tekkinud rebendite eest hoolitsemine

21. Dec 2018, 13:40 Emmede Klubi Emmede Klubi

Paljudel naistel tekivad sünnituse käigus rebendid - limaskesta, naha või lihaste haavad sees- ja väljaspool tuppe. Rebendid tekivad, sest sündiva lapse pea venitab tuppe ning lahkliha ehk tupe ja päraku vahele jäävat ala päris palju.

Rebendid jaotatakse raskusastmelt 1-4 järku. Esimese astme rebendid on rohkem nagu marrastused nahal - need võivad ka iseenesest paraneda. Teise astme rebendid vajavad juba kindlasti õmblemist, sest haavatud on ka lihased. Need pisikesed pisted teeb lokaalse tuimestuse abil ära ämmaemand sünnitustoas.

Kolmanda ja neljanda astme rebendid on tõsisemad, aga neid esineb palju harvem. Nende puhul on haavata saanud ka pärakut kontrollivad lihased, pärak või pärasool. Selliste rebendite õmblemiseks viiakse sünnitaja operatsioonisaali ja kasutatakse sobivad anesteesiameetodit.

Enamasti paranevad haavad paari nädala jooksul. Sama või veidi pikema aja jooksul sulanduvad iseenesest ära ka niidid. Siiski on need paar nädalat üpris ebamugavad, sest haavad asuvad ju sedavõrd tundlikus piirkonnas!

Meie ämmaemand Maret Voites annab nõu, kuidas rebendite paranemisele kaasa aidata:

  • Hoia hügieeni - kuni lohhiad kestavad, pese end sagedamini kui tavaliselt (vähemalt kord päevas, tubli, kui kaks).
  • Ka hügieenisidemeid vaheta regulaarselt sagedasti.
  • Tee õmblustele päeva jooksul õhuvanne, nt pikuta voodil ilma aluspükste ja sidemeteta.
  • Püüa vältida tita kaalust suuremate raskuste tõstmist.
  • Esialgu võib olla parem vältida istumist, eelistada imetamist lamades.
  • Olukorra teeb ebamugavamaks kõhukinnisus - püüa seda toitumisega vältida. Kui kõhukinnisus ikkagi tekib, kasuta lahtisteid.
  • Kui rebendid on kergemad (1-2 aste), siis alusta vaagnapõhjalihaste treenimist. See parandab tupe ja lahkliha verevarustust, mis aitab samuti haavadel kiiremini paraneda. Harjutusi tee nii: tõmba päraku ja kusiti-tupe lihased nii kõvasti kokku, nagu hoiaksid kanget pissi-kakahäda tagasi. Hoia paar sekundit, lase korraks lõdvaks ja tee uuesti. Kui teed seda harjutust 100-200 korda päevas, aitad sa oma haavade paranemisele ning sünnitusjärgsele taastumise väga hästi kaasa. Harjutust on lihtsam meeles pidada, kui see siduda igapäevaste toimingutega, nt hammaste pesemisel 20 korda, pärast hommikusööki 20 korda jne.
  • Leevendust pakub ja paranemist toetab ka haavade astelpajuõliga tupsutamine.

On normaalne, kui 1.-2. astme rebendid põhjustavad ebamugavust ning 3.-4. astme rebendid ka kergemat valu, mille vastu võib võtta 500-1000 milligrammi paratsetamooli.

Tugeva valu, haavade paistetuse, halvalõhnalise eritise, veritsuse puhul tuleks aga kindlasti arsti või ämmaemanda poole pöörduda. Samuti siis, kui pärast sünnitust ei õnnestu enam kakamist tagasi hoida - ära tunne end kehvasti, seda juhtub. Arstid saavad aidata.

 

Kas Sinul tekkisid sünnitusel rebendid? Kui kaua haavad paranesid ja niidid sulasid?