Olen rase, kuid esimese arstiajani on veel nädalaid - mida ma tegema pean?

Olen rase, kuid esimese arstiajani on veel nädalaid - mida ma tegema pean?

20. Mar 2018, 18:02 Emmede Klubi Emmede Klubi

Kui rasedus on hoolsalt ette planeeritud, on naine tõenäoliselt käinud juba eelnevalt ka günekoloogi vastuvõtul, kes on võtnud analüüse ja andnud soovitusi. Tihtilugu on aga uudis lapseootusest hoopis ootamatuks üllatuseks! Mida teha, kui saad neljandal rasedusnädalal, menstruatsiooni ärajäämisel teada rasedusest, kuid esimene arstivisiit ootab ees alles nädalate pärast? Mida tuleks kindlasti teha, milliseid vitamiine võtta, millest aga hoiduda?

Kui kodune rasedustest tuvastab raseduse juba 3. nädala lõpus, kindlasti 4. ja 5. rasedusnädalal, siis arstid eelistavad lapseootel naisi esimest korda vastu võtta alles 7.-8. rasedusnädala kandis, sest siis on rasedus selgelt tuvastatav ka ultraeliuuringu läbi. Mida vahepealsete nädalate jooksul teha võiks?

"Juba rasedust planeerides, või siis rasedaks jäädes võiks naine võtta foolhapet. Soovituslik kogus rasedale või rasedust planeerivale naisele on 500 mikrogrammi päevas. Foolhapet müüakse apteegis ilma retseptita ning ka enamuses rasedatele mõeldud vitamiinides on foolhape juba sees," ütleb meie ämmaemand Maret Voites. Foolhappe võtmine raseduse alguses on väga tähtis, sest see aitab hoida ära neuraaltoru väärarenguid. Foolhappe olulisusest raseduse ajal on haigekassa andnud välja infomaterjali "Foolhape - mis ja milleks".

Muid vitamiine peale foolhappe pole Voitese sõnul otseselt vaja võtta. "Soovitan sul mõtelda oma igapäevasele toitumisele. Kui palju sa sööd värsket? Kas su menüüs on piisavalt neid toiduaineid, kust saad vitamiine ja rasvhappeid?" räägib Voites. "Kui sinu toidulaual on palju värsket ja tervislikku, siis ei pea sa ilmtingimata rasedatele mõeldud vitamiine ostma, piisab ka ainult foolhappest."

Püüa toituda tervislikult ja mitmekülgselt, söö puhast kodumaist toitu. Piira kohvi ja teiste kofeiini sisaldavate jookide tarbimist - lubatud on päevas tassike või kaks. Liigne kohvitamine takistab foolhappe imendumist, lisab Voites. Vältida võiks gaseeritud jooke, sest need mõjutavad negatiivselt kaltsiumi imendumist. Joogiks sobib kõige paremini puhas vesi. 

Väldi täielikult alkoholi ja suitsetamist. Suitsetamine on raseduse ajal lootele üks kõige kahjulikumaid tegevusi, mistõttu loobuda tuleks päevapealt - mahajätmisest tingitud stress ei ole lapsele kaugeltki nii kahjulik nagu suitsus sisalduvad kemikaalid. 

On ka kindlad toiduained, mis on ebatervislikud just rasedale naisele. Need on: Toored ja pooltoored munad, toores liha, elavhõbedarikkad kalad (näiteks tuunikala, hai, mõõkkala ja makrell), toored mereannid, pastöriseerimata piimatooted ja pesemata köögi- ja puuviljad. Väldi neidki. 

Emmede Klubis on rasedusaegse toitumise teemal ilmunud ka õpetlik videoHea infomaterjal, kus on toodud välja, kuidas rase peaks toituma ning milliseid toiduaineid tarbima, et saada kätte vajalikud vitamiinid ning mineraalained: ."Rasedate ja imetavate emade  toitumis- ja toidusoovitused".

Võimalusel tuleks vältida ravimite võtmist. Iga ravimi pakendi infolehel on kirjas, kas seda tohib raseduse ajal tarbida. Näiteks on raseduse ajal keelatud ibuprofeen, kuid lubatud paratsetamool. 

Millal said Sina rasedusest teada? Kas ja milliseid toiduaineid vältisid?

Kui Sul on mõni küsimus lapseootuse või beebi kasvatamise kohta, millele sooviksid spetsialistilt vastust, siis kirjuta julgelt - meie ämmaemand Maret Voites vastab!