Mõõdukas päevitamine pole rasedale keelatud

Mõõdukas päevitamine pole rasedale keelatud

14. May 2018, 15:00 Emmede Klubi Emmede Klubi

Mõõdukas päevitamine pole raseduse ajal keelatud, kuid päikese käes viibimise juures on asjaolusid, mida rase naine peaks enne randa tõttamist kindlasti teadma, ütleb Emmede Klubi ämmaemand Maret Voites.

Päikesekiirgusel ehk UV kiirgusel on inimorganismile nii kasulikke kui ka kahjulikke toimeid. Kasulikuna saab välja tuua D-vitamiini tekke organismis, immuunsuse tugevnemise, ainevahetuse, vereringe ja naha kaitsevõime paranemise, loetleb ämmaemand. Negatiivsed mõjud on näiteks naha enneaegne vananemine, põletus, nahavähi ja silmahaiguste riski märkimisväärne tõus.

Millised on rasedana päevitamise ohud?

Raseduse ajal suureneb naise organismis melanotsüüte stimuleeriva hormooni tootmine, ütleb. Seetõttu süveneb naha pigmentatsioon: nibuväljad muutuvad tumedamaks, vahel ka välissuguelundid, kõhule tekib tume vertikaalne jutt, vahel tekivad ka näole pigmendilaigud. Kuna päevitamine soodustab pigmentatsiooni veelgi, siis võib päevitamine muuta pigmendilaike tugevamaks ning soodustada melasma ehk ebasümmeetriliste tumedate laikude teket näole.

"Minu esimese raseduse raseduspuhkus jäi suveperioodi ning kuigi püüdsin vältida liigset päikesekiirgust, tekkisid mu näole tugevad pigmendilaigud. Pean tunnistama, et ega need ilusamaks mind ei teinud. Kui oleksin veel ka teadlikult juurde päevitanud, oleksid nad muutunud veel tumedamaks ja minu jaoks ebameeldivamaks," jagab ämmaemand oma enda kogemust.

Raseduse ajal on naise nahk ka tavapärasest tundlikum ning päikesepõletus seetõttu kiirem tekkima.

Lootele võib päevitamise juures kahjulik olla see, kui pikast päikese käes viibimisest tekib naise kehas vedelikupuudus või ülekuumenemine.

Miks ei tohiks siiski päikest vältida?

Pärast pikka talve on meie laiuskraadil elavatel inimestel D-vitamiini varud praktiliselt otsakorral. D-vitamiin on kehale tervena elamiseks vajalik. D-vitamiin on vajalik ka lootele, et tema luud normaalselt areneksid.

Kuidas mõistlikult päikese käes viibida?

  • Selleks, et saada kätte vajalik päevane D-vitamiini kogus, piisab Voitese sõnul päikese võtmisest näole ja kätele keskpäeval vaid 10-15 minutit vältel. Pärast 20 minutit D-vitamiini süntees organismis niikuinii praktiliselt lakkab - keha ise kaitseb end üledoosi eest- , jäävad vaid ohud. Seega viibi päikselise ilmaga õues, kuid väldi palja nahaga ülemäärast lauspäikese käes viibimist kell 11.00 - 15.00.
  • Kasuta kaitsefaktoriga päevituskreemi minimaalselt SPF 15, millel on ka UVA kiirguse kaitse juures.
  • Kasuta laia servaga peakatet.
  • Kaitse oma silmi UV-kiirgust peegeldavate päikeseprillidega.
  • Tähtis: joo palju vett, et vältida vedelikupuudust ja ülekuumenemist!
  • Päevita pigem liikudes kui lamades.
  • Raseduse lõpupoole reageerib kõhutita rohkem ka päikesevalgusele. Kui tundub, et teda päike häirib, kata kõht kinni.
  • Kuula oma keha! Kui tekib õhupuudus, iiveldus, peavalu, muidu halb enesetunne, siis mine jahedasse varju, jahuta end maha ja joo palju vett.

(Allikas: Emmede Klubi, küsimuste-vastuste rubriik "Ämmaemand annab nõu")

 

Kas Sina võtsid raseduse ajal päikest? Kuidas end liigse kuuma ja kiirguse eest kaitsesid?

20180514102016-32097.jpg