Uuringud näitavad, et umbes pool lapse õppimisvõimest on pärilik

Uuringud näitavad, et umbes pool lapse õppimisvõimest on pärilik

13. Aug 2014, 09:58 Emmede Klubi Emmede Klubi

Meile võib jääda mulje, et oleme näiteks lugemises tugevamad kui matemaatikas (või vastupidi), kuid uued uuringud näitavad, et oleme mõlemal alal tõenäoliselt ühtviisi head (või kehvad). Geenid, mis määravad inimese võimekuse ühes õppeaines mõjutavad ka tema andeid teises. Need geenid moodustavad umbes poole inimese üleüldisest võimekusest.

Väljaandes Nature Communications hiljuti ilmunud uuringus osales pea 1500 paari 12-aastaseid kaksikuid, et eristada geneetilisest pärilikkusest ning keskkondlikest teguritest tingitud faktoreid ja nende mõju laste matemaatilistele ning lugemisoskustele. Kaksikutel põhinevad uuringud on nutikas viis hinnata looduslike ning kasvatuslike tegurite vahelist tasakaalu.

"Kaksikud on nagu looduslik eksperiment", ütles uuringu läbiviimises osalenud Londoni Kings College'i psühholoog Robert Plomin. Identsetel (ühemuna-)kaksikutel on 100% ühine DNA ning kahemunakaksikutel (keskmiselt) 50% sama, kuid kõigil õdedel-vendadel on eeldatavasti sarnane kasvukeskkond. Erinevad kaksikutepaarid, seevastu, kasvavad erinevates kodustes tingimustes.

Teadlased andsid lastele teatud hulga matemaatilisi ning verbaalseid teste ning võrdlesid seejärel tulemusi erinevate kaksikutepaaride vahel. Selgus, et kaksikute testitulemused - olenemata sellest, kas need olid head või halvad - olid ühemunakaksikutel kaks korda nii sarnased nagu kahemunakaksikutel. Tulemused viitasid sellele, et umbes pool laste matemaatika- ning lugemisoskustest pärinesid nende geneetilisest ülesehitusest.

Veel enam - täiendavad analüüsid kinnitasid seda tulemust. Teineteisele võõrastel lastel, kellel olid sarnased akadeemilised võimed, ilmnes ka geneetilisi sarnasusi.

Lisaks avastati, et matemaatika- ning lugemisoskusi mõjutavad geenid näivad olevat arvukad ning omavahel ühenduses, mitte ühele konkreetsele oskusele suunatud. Need nii-öelda "üldised geenid" mõjutavad üheskoos lapse võimeid ning andeid kõigis õppeainetes.

"Kui leiduvad lugemisoskuse jaoks vajalikud geenid", ütles Plomin, "on 50% tõenäosus, et needsamad geenid võiksid mõjutada ka sinu matemaatilisi oskusi."

Teadmine, et inimese eeldused matemaatikas ning lugemises käivad käsikäes võib paljudele üllatusena tulla, kuigi ei tohiks. Inimesed tunnevad, et neil on andeid ainult ühel alal vaid seetõttu, et nende tulemused on mõnes teises õppeaines veidi tagasihoidlikumad, ütles Plomin. Kuid kõik on suhteline.

"Sulle võib tunduda, et sa pole matemaatikas tugev, kuid kõigi teiste maailma inimestega võrreldes, oled sa selles siiski päris hea", ütles ta.

See on suurepärane uudis neile, kes geneetilise loteriiga peavõidu said, aga mis saab kõigist teistest?

"Me ei taha geneetikat ning kasvatust vastandada", ütles Plomin. "Aga ma loodan, et vanemad, kes ikka veel arvavad, et lastest on võimalik vastavalt soovile voolida kedaiganes, mõistavad neid uuringutulemusi nähes - ja selleteemalist infot on veel palju - et geneetilisi individuaalseid eripärasid tuleb osata näha ning austada."

Emmede Klubi 

eveliiy eveliiy 14. Aug 2014, 10:08

Seda on huvitav teada

Irinaaa Irinaaa 14. Aug 2014, 01:07

hmmmm...