Miks ei sobi alla nelja-aastast last turvavööga autotooli kinnitada?

Miks ei sobi alla nelja-aastast last turvavööga autotooli kinnitada?

17. Oct 2017, 12:33 Emmede Klubi Emmede Klubi

Väikelapse autosse kinnitamiseks ei sobi tavaline 3-punkti turvavöö, sest väikelapse kehaehitus ja proportsioonid erinevad täiskasvanu omast ning väikelaps ei suuda veel mõista, et turvatoolist ei tohi end ette või välja koogutada.

 

Viimane auto turvavarustuse grupp on 15-36 kilogrammi kaaluvatele lastele mõeldud turvatoolid, milles istuv laps kinnitatakse ainult auto turvavöö abil. MTÜ Laps Turvaliselt Autos selgitab, miks sellisesse tooli ei sobi panna alla nelja-aastast - ka juhul, kui tema kehakaal ületab 15 kilogrammi.

"Tõesti, seaduse poolest võib panna 15 kilogrammi kaaluva lapse grupi 2/3 turvatoolidesse, kuid seadus ei tee seda lapsele turvalisimaks otsuseks. Seadus ning lapsele turvalisim valik ei ole alati samad," kirjutab turvalise autosõidu edendamiseks loodud MTÜ oma Facebooki leheküljel. 

"Nimelt on alla nelja-aastaste laste niudeluu hari liiga väike, põhimõtteliselt ei ole nende vaagen ning luustik piisavalt arenenud, et turvavöö oleks õnnetuse hetkel korrektselt paigas. Rääkimata sellest, et enamikul 3-4-aastastel ja veelgi noorematel pole vaimset võimet mõista, et nad peavad istuma alati paigal, et turvavöö saaks oma tööd teha."

Laps Turvaliselt Autos jagab fotosid aastal 2014 Rootsis VTI poolt läbiviidud kokkupõrkekatsest Lindkjøpingi katsekeskuses. Katse viidi läbi kiirusel 50 km/h, mida peetakse madalal kiirusel toimunud kokkupõrkeks:

20171016120927-20720.jpg

Piltidel on näha, et tagumisel istmereal sõidab viieaastane testnukk seljaga sõidusuunas turvatoolis Britax Max Way, kuhu ta on kinnitatud tooli enda 5-punkti turvarihmadega. Tema kõrval sõidab kolmeaastane testnukk Britax Kid XP turvatoolis, kuhu ta on kinnitatud auto 3-punkti turvavööga. Esiistmele on paigutatud üheksakuuse beebi testnukk turvahällis Britax Baby-Safe. Alumisel pildil on tagumise istmerea nukud pärast avariid... 

Pildilt on näha, et isegi kui laps istub toolis täiesti paigal ega kooguta end kaitsvate patjade vahelt välja (mida ühe-kahe-kolmeaastane laps paraku tegema kipub), võib tulemus muuta elu igaveseks - auto turvavöö lihtsalt ei hoia väikelapse kehaehitusega inimest paigal. Selg sõidusuunas sõitnud ja 5-punkti turvarihmadega kinnitatud nukku õnnetus paigalt liigutada ei suutnud. Kus asetseks aga turvavööga kinnitatud nukk juhul, kui kokkupõrge oleks toimunud sõidukiirusel 90 km/h või enam? 

Kõige turvalisem on tõsta laps uue grupi turvatooli alles siis, kui ta on eelmisest kaalu või pikkuse poolest välja kasvanud - mitte esimesel avaneval võimalusel. Näiteks: turvapadjaga toolide puhul on lubatud padjaga sõita 9-18 kg kaaluval lapsel, padjata 15-36 kg kaaluval lapsel. Padja võiks eemaldada, kui laps kaalub kuni 18 kg ja on üle nelja aasta vana. Patja pole vaja eemaldada esimesel võimalusel, kui laps kaalub küll 15 kg, kuid on alla nelja aasta vana.

Turvalisi sõite!


20171016121344-49373.jpg

Anne-Mari O Anne-Mari O 21. Oct 2017, 10:41 KatlinP

Jah, just, rindkere peab olema padja taga, mitte ei tohi padja taga olla kõhu pehme osa. Üldjuhul on tõesti 110cm pikk laps juba liiga pikk, et sõita padjaga kuigi kaalu poolest võib see siiski lubatud olla. Kahjuks vanad ECE r44.03/04 standardile vastavad turvatoolid lähtuvad kaalust mitte pikkusest, uute standardite järgi valmivad turvatoolid lähtuvad juba pikkusest.

Anne-Mari Orgla
MTÜ Laps turvaliselt autos juhatuse liige

KatlinP KatlinP 20. Oct 2017, 12:42 Anne-Mari O

Minu jaoks endiselt veidike segane see link. 110 pikkus on siis juba liiga pikk? Rindkere peab jääma valdavalt padja taha?

Anne-Mari O Anne-Mari O 18. Oct 2017, 10:36 KatlinP

Padjaga turvatoolide puhul peab meeles pidama tegelikult lisaks kaalule veel ka lapse pikkust. Nimelt kui padi jääb kõhu pehmele osale ei pruugi ta tekitada mitte kasu vaid võib lausa kahju tekitada. (siin on üks näitlikustav artikkel, küll prantsuse keeles, aga pildimaterjal on väga hea http://www.securange-leblog.fr/2017/01/y-a-t-il-une-taille-maximum-pour-utiliser-un-siege-bouclier.html) Teine oluline asi on meeles pidada, et turvavarustus on testitud justnimelt vastavalt kasutusjuhendile. Kuigi teoreetiliselt võiks ju eeldada, et äkki pole kaaluliselt suurt vahet, siis enda last inimesed üldjuhul siiski testnukuna kasutada ei taha. Seega me ei saa kuidagi soovitada jätkata turvapadja kasutamist ning kui te ei soovi veel üle minna vaid auto turvavööga kinnitatavale turvatoolile siis on variandiks veel kuni 25kg 5-punkti rihmadega kasutatavad turvatoolid.

Anne-Mari Orgla
MTÜ Laps Turvaliselt Autos juhatuse liige

KatlinP KatlinP 17. Oct 2017, 14:48

Meil on tüdruk aasta lõpus viieseks saamas, ca 17kg ja sõidab turvapadjaga. Lugesin ka ise turvatooli infovoldikult, et padi tuleks eemaldada, kui laps on 18kg. Küsimus: Kas peab? Kas sellest kaalust alates on padjata kinni olla turvalisem, kui padjaga? Hetkel mahub ta sinna padja taha/alla ideaalselt ja kasutaks hea meelega edasi. Kui aga mõjutab turvalisust, siis ilmselgelt eemaldaks.
Äkki leidub Emmedeklubil spetsialist, kes oskaks täpsustada. 😀