Pisikesed sõrmed võivad vahel agaralt võõraid asju enda taskutesse pista. Enne kui sa tõstatad probleemi, et sa kasvatad kodus pisikest varast, võta üks hetk, et aru saada, miks lapsed varastavad ja kuidas selle levinud probleemiga toime tulla.
Nagu ka valetamine, kuulub varastamine täiskasvanute termini alla, mis ei tähenda lapsele midagi, kirjutab askdrsears.com. Komm poest tulles salaja lapse käes või sõbra juurest naastes taskus autod ei ole tõendid, et su laps on juba kurjategija.
Eelkooliealine mõistab veel, et mis on tema käes, on tema oma. Ta arvab, et tal on õigus kõigele, mis on tema haardeulatuses. Alla 4-aastastel lastel on keeruline aru saada "minu" ja "sinu" erinevusest. Nad arvavad, et kõik on potensiaalselt "minu". Nad ei tea, et poest maksmata kommiga lahkumine on varastamine - enne, kui sina seda talle ütled. Enne vanema reageerimist ei pruugi ta aru saadagi, et on midagi valesti teinud.
Paljud koolieelikud ei suuda enda impulsse vaos hoida. Nad näevad mänguasja, nad peavad selle endale saama ja teevad seda mõtlemata, kas see on hea või halb. Häbi asemel tunnevad nad ennast rahulolevalt, et nende soov sai täide viidud. Mida impulsiivsem on laps, seda tõenäolisemalt ta mänguasja endale haarab.
Umbes 5-7 aastaselt õpivad lapsed ähmaselt varastamise mõistest aru saama. Nad saavad aru omandiõigustest ja mõistavad, et terve maailm ei kuulu nendele ja teiste asju ei tohi ära võtta. Samas muutuvad nad ka asjade võtmisel kavalamaks.
Pisivarguste peatamine ja õpetamine, et see on vale, võib tunduda väikese probleemina, aga väikestest asjades aususe õpetamine rajab tee suurtele asjadele tulevikus. Laps peab õppima impulsse kontrollima, rahuldust edasi lükkama ning teiste õigusi ja vara austama
Valetamine, petmine ja varastamine rikub seda usaldust.
Ka tunnevad vanemad, kes on oma lastega lähedased, paremini ära lapse käitumist kui ta on midagi teinud ja laps kuulab vanemat ja tema väärtusi tõenäolisemalt.
Lapsed võtavad perekonnaliikmete raha justkui ühiskondlikku vara. Nad võivad isegi mõelda, et annavad selle hiljem tagasi. Palu oma lastel raha silma alt ära hoida, näiteks lukustatud karpi "salakohta! panna. Raha tuleks hoolikalt hoida.
Uuri välja, mis viis lapse varastamiseni. Lapsel, kellele on aususest räägitud ja kes endiselt varastab, on tavaliselt sisemised probleemid, mis vajavad korda tegemist. Kas su laps on vihane? Kas su laps vajab raha ja arvab, et ainus võimalus seda saada, on varastada? Kui nii, siis paku talle taskuraha. Õpeta lapsele tööeetikat, et ta saaks mänguasju varastamise asemel välja teenida. Vahel on lapsel, kes pidevalt varastab, madal enesehinnang ja varastamine aitab tähelepanu endale tõmmata. Äkki on lapsel rohkem tähelepanu vaja?
Võib-olla tasuks prioriteedid üle vaadata ja lapsega jälle lähedasemaks saada?
7. Tee kindlaks, kui tõenäoliselt laps varastab
Jälgi neid riskifaktoreid:
- Madal enesehinnang
- Impulsiivsus - suur soov aga nõrk kontroll
- Teiste suhtes tundetu
- Võõrandunud
- Vihane
- Muutus perekonnaelus, näiteks lahutus
- Üldine igavus
- Palju üksi
Oluline on jõuda põhjuseni. Kui põhjuseid ei kõrvalda, probleem ainult süveneb.
5-aastane leiab kellegi rahakoti ja toob selle sulle. Kiida teda tema teo eest! Räägi talle kui õnnelik nüüd inimene on, kui saab teada, et ta rahakott leiti üles. Väldi lauset, aitäh, et aus olid. Sa ei taha, et tal tekiks idee, et saaks ka teisiti. Saada lapseni sõnum, et ta tegi just seda, mida temalt oodati.