Esimesed paar kuud pärast lapse sündi tekib paljudel emadel tunne, et ei tegele oma lapsega piisavalt – me küll võimleme nendega, räägime nendega juttu ja näitame neile ilusaid värvilisi mänguasju, kuid siiski jääb hinge närima tunne justkui ei teeks me piisavalt. See tunne on emade seas tavaline ja loomulik, kuid muretsemiseks pole põhjust – enamuse ajast veedavad beebid süües ja magades ning nende jaoks on kõige olulisem ema lähedus ja ema hääle turvaline kõla. Kasvades ja arenedes muutub laps aktiivsemaks ning vajab ka üha enam stiimuleid. Kuid millised on beebi jaoks sobilikud arendavad tegevused? Millal on sobiv aeg lapsega beebikooli muusikatundidesse minna ja mida beebikool endast üleüldse kujutab? Küsimustele vastab Babysporti lauluõpetaja Kristi Tuhkanen.
„Beebikooli eesmärgiks on lapse vaimse, emotsionaalse ja füüsilise arengu toetamine läbi muusika, liikumise ja loomingulise keskkonna. Läbi muusika on võimalik luua lapsele turvaline keskkond, mis on lapse arengu põhialuseks,“ kirjeldab Tuhkanen beebikooli muusikatundide olemust. Kuna esimene teadlik aisting on lauluõpetaja sõnul kuulmine, siis on muusika beebi jaoks suurepärane suhtlusvahend - kõne ju esialgu puudub. „Lapsega tegelemine loob rõõmsa meeleolu ning läbi muusika ja mängu saame aidata kaasa lapse kehalisele arengule, kõne arengule, kujundada tähelepanuoskust ja keskendumisvõimet. Ka inimese minapilt kujuneb suhtlemise tulemusena,“ selgitab Tuhkanen. Beebikoolis õpib laps jälgima, tegevuste sisust aru saama, omaealistega suhtlema ja mängima. Erinevate tegevuste ja vahendite kaudu arenevad lapse peenmotoorika, koordinatsioon, rütmitunne, tähelepanu- ja keskendumisvõime, suhtlemis- ja vaatamisoskus ning oskus kuulata. „Selleks kasutame tegevustes erinevaid pille (rütmipille, isetehtud pille jms.), materjale (kangad, rätikud, suled jms.), hääli, mänguasju ja palju muud,“ kirjeldab lauluõpetaja muusikatundides toimuvat.
Millal on siis õige aeg beebi muusikatundi viia? „Soovitatav on lapsega beebikooli tulla kahe- kuni kolmekuuselt,“ arvab Tuhkanen. „Väikeste beebide puhul juhendab õpetaja peamiselt emasid-isasid, kes õpivad tunnis esialgu lihtsaid asju- masseerimist, patsutamist, lihtsamaid võimlemisharjutusi, silitusi ja muusikamänge. Kahekuune laps eristab juba nägusid, naeratab, väljendab emotsioone ja tema rusikasse saab juba isegi mõne käepärase pilli panna.“
Lauluõpetaja sõnul arenevad ka emad-isad beebide kõrval silmnähtavalt. „Paljud lapsevanemad ei julge alguses oma häält kuuldavaks tuua, kuid tunnist–tundi kasvab ka nende enesekindlus ning üsna pea laulavad nad ka kodus beebikoolis õpitud laule,“ kiidab pedagoog lapsevanemate osavõtlikkust.
Uuringute andmetel on lapse õppimispotentsiaal seda suurem, mida varem ta muusikaga kokku puutub. „Musikaalsus ja rütmitunne on arendatavad,“ selgitab Tuhkanen. Lauluõpetaja leiab ka, et musikaalsetel inimestel on elus lihtsam - eriti on musikaalsusest tema sõnul kasu keelte omandamisel.
Tuhkanen rõhutab, et beebiga laulutundides käimise eesmärk ei ole lastest muusikuid treenida, vaid loomeprotsessist rõõmu tunda ja üheskoos areneda. „Loomulikult ei püüta beebidest varakult geeniusi ja superstaare kasvatada- põhirõhk on ikka lähedasega koos veedetud kvaliteetajal,“ selgitab ta ning lisab: „Tegelikult on meie ümber igal pool muusika ja kogu meie elu koosneb rütmidest. Tulge ja leiame need koos üles!“
Emmede Klubi