Pikleri pedagoogika: Ära arenda beebit, lase tal ise areneda!

Pikleri pedagoogika: Ära arenda beebit, lase tal ise areneda!

19. Jun 2017, 20:16

Emmi Pikler oli Ungari lastearst, kelle lastekasvatuse alased teooriad panid 20. sajandil aluse Pikleri pedagoogikale. Pikler uskus, et beebis endas on olemas teadmised ja oskused ideaalseks arenguks, beebisid ei ole vaja suruda lamamistooli ega survestada kiiremini uusi oskusi omandama. Lapsevanema ülesanne on võimaldada oma tita sisemisel potentsiaalil avalduda - luua sobilik keskkond ise arenemiseks, ning pakkuda lapsele oma vahetut lähedust, tähelepanu, austust. 

Nõuandeid beebi emale ja isale Emmi Pikleri pedagoogikat:

  • Paku beebile tema hooldamise ajal oma jäägitut tähelepanu. Pikler oli rööprähklemise kindel vastane. Ta soovitas lapsevanematel titaga tegelemise ajal kõikidest teistest tegemistest hoiduda. Kui vahetad mähkmeid, siis suhtle lapsega. Räägi talle, mida te koos teete. Kui toidad beebit, siis keskendu sellele. Ära vaata samal ajal televiisorit, keskendu vestlusele kolmandate isikutega vms. Ka kõige pisem inimene saab adub, kui teine inimene austab teda. Pikler soovitas emadel õppida jagama oma aega, mitte tähelepanu - aeg lapse jaoks, aeg majapidamistööde jaoks, aeg enda jaoks. Ka beebi vajab aega omaette olemiseks. Ajal, mil tegutsete koos, olge aga päriselt koos.

  • Võta aeg maha. Beebid vajavad rahulikku keskkonda ja võimalust kulgeda. Pole vaja ette võtta liiga palju tegevusi, riskida tita ülestimuleerimisega.

  • Tegutse koos beebiga, mitte beebi eest. Näiteks on juba päris pisike laps valmis koos emaga nina nuuskama, kui ema võtab aega, et aidata lapsel vesist ninaalust tunnetada, rääkida, et see on vaja koos ära pühkida, näidata taskurätti, oodata, kuni laps ise pea taskuräti suunas pöörab, selmet möödaminnes jõuga lapse ninaalune ära pühkida.

  • Ära pane beebit asendisse, millesse ta ise veel minna ei suuda. Istuma, tõusma või kõndima on valmis laps, kes selle oskuseni ise jõuab. Ära survesta last uusi oskusi varem omandama. Lapse enda sees on olemas tarkus ja jõud, mis võimaldavad tal igasuguse kõrvalise abiga lamamisest keeramise, keeramisest roomamise, roomamisest käputamise, käputamisest istumise, istumisest seismise, seismisest kõndimiseni jõuda. Austa seda imelist võimet, mille loodus on inimlapsele kaasa andnud. Ära sekku.

  • Vanema ülesanne on luua beebile arenemiseks sobiv keskkond - näiteks panna tita mitte liiga kõvale ega liiga pehmele pinnale põrandal. Pikler oli igasuguste käimistoolide, lamamistoolide, beebikiikede ja muu lapse loomulikku arengut ja iseliikumist piirava atribuutika vastane.

  • Anna beebile aega iseendaga olemiseks. Pikleri hinnangul ei ole vaja beebit pidevalt lõbustada või hoida. See pärsib lapse loomulikku arengut. Juba päris pisikesed beebid on valmis iga päev teatud aja iseseisvalt mängima. Aseta beebi põrandale ja lase tal segamatult ennast, iseendaga olemist, ümbritsevat keskkonda tundma õppida.

  • Kuula beebi märguandeid. Pikleri pedagoogikas ei sunnita last kunagi ettenähtud kausitäit putru ära sööma, ei püüta veel ühte ampsu emme eest titale suhu saada. Usaldatakse beebi enda soove ja märguandeid - kui ta keerab lusika eest pea ära, ei soovi ta enam süüa.

(Allikad: parentingworx, Emmi Pikleri pedagoogikast)


Kas Sina utsitasid oma beebit uusi oskuseid omandama? Miks?


20170612163127-85895.jpg


Rubriigist Huggies® Mänguasjade Maa