Oskus, mida kõik vanemad peaksid oma lapsele õpetama, aga enamus ei õpeta

Oskus, mida kõik vanemad peaksid oma lapsele õpetama, aga enamus ei õpeta

11. Sep 2019, 15:51 Emmede Klubi Emmede Klubi

Me kõik tahame, et meie lastest saaks targad inimesed, kes saavad tänapäevases infoühiskonnas hästi hakkama. Selle eelduseks on hea keskendumisvõime.

Stanfordi psühholoogiaeksperdi Nir Eyali sõnul on just hea keskendumisvõime on 21. sajandi olulisim oskus. Seda sellepärast, et 21. sajandil oleme me pidevalt häiritud info ja segavate faktorite üleküllusest. Et mitte fookust kaotada, vooluga ära kanduda, on vaja õppida segajatest hoolimata segamatult keskenduma, oma aega ja tähelepanu efektiivselt kasutama.

Enamik vanemaid on selle oskuse oma lastele edasi andmises lootusetult läbi kukkunud. Me unustame ise end nutitelefonisse surfama, meie tööpäeva tükeldavad segavad Facebooki vestlused ning me laseme samamoodi ekraaniaega kui kummi venitades käituda ka oma lastel.

Nir Eyal annab nõu, kuidas kasvatada oma lastest läbi ekraaniaja koordineerimise parema keskendumisvõime ja oma aja planeerimise oskusega inimesed:

  • Õpeta juba varases eas. Kui piirad lasteaialapse ekraaniaega, siis selgita talle miks. Selgita, millised on liigse ekraaniajaga seotud negatiivsed mõjud. Too näiteid sellest, et aeg on piiratud ressurss – mida rohkem aega veedab laps ekraani ees, seda vähem aega on tal sõpradega pargis mängimiseks, basseinis ujumiseks või emme ja issiga koos olemiseks.
  • Kasvata lapsest teadlik ja skeptiline tarbija. Juba viieaastane on piisavalt vana, et talle selgitada, kuidas tarbimissõltuvus toimib. Nutiekraanil olevaid mänge ja videosid loovad väga targad inimesed meelega selliselt, et need tekitaksid vaatajas sõltuvust. See sõltuvus ei tule aga kasuks tarbijale, vaid tootjale, kes teenib selle pealt. Internetiettevõtted, kes pakuvad veebis lõbutsemise ja suhtlemise võimalusi, teenivad meie sõltuvuse pealt raha.
  • Kaasa laps otsustamisprotsessi. Kui oled lapsele selgitanud, miks ekraaniaja piiramine on oluline, küsi tema enda käest, kui palju talle võiks päevas ekraaniaega lubatud olla. Suure tõenäosusega ei vastagi laps „piiramatult!“, vaid mõtleb kaasa ja pakub välja näiteks kahe multikaepisoodi jagu vms. Oma enda seatud piiridest on lapsel lihtsam kinni hoida, aga see ka õpetab ka eneseanalüüsimist ning oma elu ja aega ise efektiivselt juhtima.

(Allikas: CNBC make it)

 

Kas Sina õpetad lapsele oma aja, sh ekraaniaja planeerimist?