Miks õpetada lapsele programmeerimist?!

Miks õpetada lapsele programmeerimist?!

06. Oct 2016, 12:09 Emmede Klubi Emmede Klubi

Äsja ilmus eesti keeles lastekirjaniku ja programmeerija Linda Liukase raamat "Tere, Ruby!" mille eesmärk on õpetada lapsi programmeerivalt mõtlema. Samal ajal näeme meedias kümneid ja kümneid artikleid, mis räägivad sellest, et tänapäeva lapsed kasutavad liiga palju tehnikaseadmeid... Kuidas siis nii? Uskuge või mitte, aga Liukas otsustas raamatu kirjutada just seetõttu, et tänapäeva lapsed veedavad niigi liiga palju aega ekraani ees, vahendab Eesti Ekspress

Ruby on programmeerimiskeel, aga ka Liukase raamatu väike peategelane. Raamatus tegutsevad ka lumeleopard (Apple operatsioonisüsteemi järgi), pingviin (Linuxi järgi), rebane (Mozilla Firefoxi järgi) jms. Kuid „Tere, Ruby!“ ei õpeta Rubyt, Pythonit või mõnda muud programmeerimiskeelt. See õpetab programmeerivat mõtlemist, mida inimene peab oskama, et anda arvutile käsklusi, osata probleemi väiksemateks osadeks lahutada, panna käsklusi õigesse järjekorda, saada aru, mis on silmuse tähendus.

Pärast raamatu lugemist ei saa igast lapsest programmeerijat, kuid laps vähemalt ei karda enam tehnoloogiat. Programmeerimisest on ühiskonnas tehtud midagi müstilist ja hirmutavat. Inimestel ja eriti väikestel tüdrukutel on eelarvamus, et tuleb olla väga hea matemaatikas, et suuta programmeerida. Tegelikult ei pea - peab olema loogiline mõtleja. Programmeerimisoskus võib lapsele õpetada ka süstemaatilist mõtlemist, vigade tegemise talumist. Laps, kes oskab hästi arvutimänge mängida ja omandab kiiresti erinevate rakenduste kasutamisoskuse, ei ole veel hea arvuti kasutamises. Hea arvutikasutaja oskab näha arvutit probleemide lahendamise ja loova töö vahendina, millega saab luua midagi täiesti uut.

Elame maailmas, kus kui Google muudab oma otsingu algoritmi, siis see muudab mingil moel ka maailma. Nende asjade peale tuleb rohkem mõelda ja neist rohkem rääkida. Google annab oma otsingualgoritmidele nunnusid nimesid, aga nad võiks täpsemalt rääkida sellest, mis seal toimub, ja ajakirjanikud võiksid seda neilt ka küsida: mida mingi muudatus praeguses olukorras tähendab või kuidas see mõjutab meie argipäeva. Tänased lapsed kujundavad üsna peatselt meie tulevikku.


Kas pead tehnoloogia-maailma lapsele varakult tutvustamist oluliseks?