"Aeg maha" meetodi kasutamine lapse distsiplineerimisel

"Aeg maha" meetodi kasutamine lapse distsiplineerimisel

10. Feb 2013, 00:00 Emmede Klubi Emmede Klubi

Tänapäeval on paljud vanemad üle ilma laste distsiplineerimisel "Aeg maha" konsepti kasutamisest teadlikud.Enamik neist leiavad, et see on tõhus viis õpetada lapsele kontrolli oma käitumise üle.

Üle 18-kuu vanustele lastele tuleb kasuks, kui nad saavad mõne hetke oma tegude üle järele mõelda ja rahuneda.

Järjepidevus.

Nagu kõik kasvatusmeetmed, on ka "Aeg maha" meetod tõhus kui seda järjepidevalt järgida. Vanemad, kes üritavad "Aeg maha" meetodit kasutada, aga ei järgi seda lõpuni, võivad lapse käitumise parandamise asemel seda hoopis negatiivsemas suunas mõjutada - laps saab sellest signaali, et ta võib halvasti käituda, ilma, et sellest midagi juhtuks. Lapsed peavad õppima, et vanemad kehtestavad nende elus reeglid, mida tuleb austada ja nende täitmata jätmisel on tagajärjed. Vanemad peavad kontrolli kethestamisel olema kindlad kui rahulikud - see näitab lastele, et enesekontroll on midagi, mille poole püüelda.

"Aeg maha" meetodi kasutamine.

Selle meetodi puhul peaks laps "Aeg maha" toolil minuti iga eluaasta eest istuma. Näiteks,peaksid 5-aastased lapsed seal enne muude tegevuste juurde naasmist 5 minutit rahulikult püsima.

Kuigi väiksematel lastel võib olla raske paar minutit seal toolil üldse püsidagi, tuleb suurematele selgeks teha,et aja lugemine käib ainult siis, kui nad on vaikselt ja rahulikult, et nad saaksid rahuneda.

"Aeg maha" piirkonnaks tuleks valida koht, kus ta on teistest tegevustest isoleeritud ja tal ei ole seal midagi, mis võiks tähelepanu hajutada. Hea valik on tool toanurgas, või koht põrandal - eemal teistest mängukaaslastest.

Vanemad ei tohiks lapsega vestelda, kui ta on "Aeg maha" toolil, vaid laskma tal maha rahuneda ja oma käitumise üle järele mõelda.

Teine oluline tingimus "Aeg maha" puhul on see, et laps peaks enne toolilt ära tulemist vanemate ees oma käitumise pärast vabandust paluma. Seejärel peaks vanem last kallistama ja lubama ta oma tagasi tegevuste juurde.

Tagajärgede mõistmine.

"Aeg maha" puhul on kõige kasulikum, et see aitab lapsel mõista, et tema tegudel on tagajärjed.

Selle asemel, et last korduvalt hoiatada, tuleks laps viia toolile juba peale esimese hoiatuse eiramist. See aitab lastel oma käitumist kontrollida ja järgida kodus kehtivaid reegleid ning teada, et need ei ole vaieldavad.

Lastele käskluste ja selgituste jagamise ajal peaksid vanemad rääkima selgelt ja kindlalt, aga lahke tooniga.

Kui laps ei käitu, nagu palutud, tuleks teda tagajärgede eest ühe korra hoiatada. "Kui sa ei käitu nii, nagu ma palusin, lähed sa "Aeg maha" toolile".

Kui "Aeg maha" meetodi kasutamine on juba juurdunud, peaks ühest hoiatusest olema küll ja veel, et laps saaks vanemate esitatud nõudmised täita.

Kui laps siiski peale hoiatust ei tee, nagu palutud, peaks vanem suunama ta "Aeg maha" asukoha juurde ja kasutama selleks veidi tugevdatud häält.

Jällegi on oluline, et vanem jääks rahulikuks - see on tähtis mõlemale osapoolele.

Kui laps on oma aja rahulikult ära istunud, saab täiskasvanu lapse juurde minna ja paluda lapsel vabandada ning see ka vastu võtta. Vanem peaks veelkord meelde tuletama, kuidas käituda tuleb. Lõpetuseks peab vanem lapse sooja kallistusega oma tagevuste juurde tagasi saatma.

Kindlameelne lahkus.

"Aeg maha" eesmärk, nagu teistegi kasvatusmeetodite puhul, on last hästi käituma julgustada. Vanem peab selle juures ise kindlameelselt rahulik olema.

Löömine, karjumine ja lapse halvustamine ei ole vastuvõetav. See jätab lapsele mulje, et löömine ja inimeste halvustamine on aksepteeritav ja sellist eeskuju peaksid vanemad vältima.

Helluse ja headusega lapse kasvatamine näitab neile, et nad väärivad austust ja aitab neil kasvada lugupeetud ja väärikateks inimesteks.

Allikas

Emmede Klubi.