4 efektiivset viisi laste loovuse ergutamiseks

4 efektiivset viisi laste loovuse ergutamiseks

07. Mar 11:33 Emmede Klubi Emmede Klubi

Lapsed on maailmale avatud. Vanemad peaksid andma neile võimaluse maailma avastada nautides, nii stimuleeritakse loovust kõige noorematel. See on võime, mis on kasulik ka täiskasvanuna. Mis on parimad viisid selle võime arendamiseks?

Vanemad peaksid toetama lapse arengut. Tuleb arvestada sellega, et iga laps areneb omas tempos ning mängud ja tegevused peaksid olema kohandatud tema võimete, oskuste ja huvide järgi. Selleks, et ta tegeleks meeleldi erinevate tegevustega, ei tohi laps tunda survet, kuna see pärsib tema loovust ja loovat mõtlemist. Täiskasvanud peaksid pakkuma lapsele küllaldaselt võimalusi avastada maailma talle meeldival viisil.

Mis stimuleerib lapse loovust?

Ehitusmängud. Ehitusmängud on lihtne viis loovuse arendamiseks. Need mängud parandavad taju ning motoorseid oskuseid, arendades samal ajal ka kompositsioonilisi ja dekoratiivseid oskuseid. Need õpetavad lapsele kujutlusvõime abil midagi reaalset looma. Samuti õpetavad need planeerimist. Klotsid, pulgad ja topsid on kõik, mida on ehitusmängu jaoks vaja. Neid esemeid saab kasutada ehitiste, piltide, takistuste, lõksude, teede ja aukude loomiseks ning matemaatika õppimiseks, loendades ja rühmitades elemente. Samuti võib last õpetada ehitama mudeli ja juhendite järgi – nii õpib ta taaslooma ja keskenduma.

Kodused etendused. Etenduste lavastamine kodus on hea viis loovuse arendamiseks. Kogu perekond võiks selles osaleda, sest sel on positiivne mõju omavahelistele suhetele. Teatri mängimine suurendab laste sotsiaalseid oskuseid. Nooremad võivad täita tegelaste rolle, pidada dialooge või luua hoopis oma monolooge. See tutvustab neile unistuste mitmekesist maailma. Rekvisiitidena võib kasutada köögiriistu, köögi- ja puuvilju või erinevaid riideesemeid. Saate tugineda ka lugudele või kirjanduslikele tekstidele, nagu „Punamütsike” või „Lumivalgeke”. Muinasjututegelaste kasutamine etendustes on atraktiivne viis, kuidas tutvustada lastele raamatute maailma.

Kunst. Käeline tegevus võimaldab lapsel tutvuda kunstiliikidega ning arendab lapse väljendusviise tema vajaduste ja huvide kohaselt. Lapsed peaksid saama kunstiga tegeleda nii tihti kui võimalik ja vanemad peaksid toetama lapsi nende ettevõtmistes. Näiteks võime aidata lapsi sellega, et valmistame ette koha, kus nad saavad vabalt luua oma esimesi kunstiteoseid. Tasub veenduda, et värvipliiatsid, pastellid, savi või templid ehk kõik, mis võimaldavad lapsel luua, oleks alati neil toas olemas.

Füüsiline liikumine. Iga laps peab saama liikuda. Liikumismängud on üks liikumisvõimalustest, mida lapsed eelistavad. Need ei mõju ainult laste füüsilisele arengule, vaid pakuvad ka tunnetuslikku väärtust. Need soodustavad põhjus-tagajärg mõtlemist. Liikumismängud tekitavad rõõmsa tuju ja mõjuvad lapsele hästi, arendades samal ajal sotsiaalseid oskuseid ning õpetades teistega koostööd tegema. Mängus „Heeringas, heeringas – üks, kaks, kolm” on üks eesmängija, kes seisab seljaga teiste poole ja hüüab: „Heeringas, heeringas – üks, kaks, kolm.” Sel ajal jooksevad lapsed kiiresti tema poole. Kui eesmängija keerab end jooksjate poole, peavad kõik jääma seisma ja püsima liikumatult. Kes liigutab, peab algusesse minema. Kes jõuab kõige kiiremini eesmängijani, saab ise tema asemele. „Pime mees” käib nii, et laps, kes on suletud silmadega, seisab ringi keskel. Teised lapsed laulavad tuntud laulu ja ringi keskel olija üritab neid tabada. „Ämblik ja kärbsed” on mäng, milles lapsed jooksevad ja imiteerivad kärbseid, kasutades liigutusi ja häälitsusi. Kui öeldakse sõna „ämblik”, jäävad kõik liikumatult paigale. See, kes on ämblik, kõnnib kärbeste ümber ja vaatab, kas keegi liigutab. Lapse, kes ei suuda liikumatult püsida, viib ämblik määratud kohta mängust kõrvale.